Privacybeleid
Patiënten informatie
De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
Privacy en uw huisartsenpraktijk
Om goede medische zorg te kunnen verlenen, leggen de huisartsenpraktijken uw contactgegevens en medische gegevens vast. Zij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (Wgbo) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg).
Uw huisartsenpraktijk gebruikt uw gegevens alleen voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie en beveiligen uw gegevens tegen inbreuk door derden. Zij bewaren uw gegevens zolang als nodig is voor het verlenen van zorg en zolang de wet hen verplicht om uw gegevens te bewaren. Na deze termijn zullen zij uw gegevens verwijderen. Zij wisselen gegevens uit met andere zorgverleners, zoals huisartsen, apotheken, ziekenhuizen, fysiotherapeuten etc. Dit doen zij via beveiligde systemen en alleen als dit nodig is. Is uw eigen huisarts aangesloten bij de HDS West Brabant, dan beschikken zij in de meeste gevallen op de huisartsenpost over uw dossier. Wilt u dit niet, dan kunt u dit bespreken met uw eigen huisarts.
Onze medewerkers en huisartsen raadplegen uw gegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het uitvoeren van hun taken. Om de kwaliteit van onze dienstverlening in de gaten te houden en te verbeteren, nemen wij telefoongesprekken op. Deze gesprekken worden na twee jaar verwijderd. Voor uw en onze veiligheid hangen er camera’s in de wachtruimte. De beelden hiervan worden niet opgeslagen. Wij vragen om uw toestemming, voordat we uw medicatiegegevens via het landelijke LSP beschikbaar stellen aan ziekenhuizen en apotheken. De huisartsenpraktijken hebben ICT-leveranciers ingeschakeld voor het onderhoud en beheer van de informatievoorziening. Deze leveranciers zijn zorgvuldig geselecteerd en met hen duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging. Wanneer het – ondanks onze maatregelen – mocht gebeuren dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot uw gegevens, dan melden de praktijken dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Uw rechten
U heeft recht op inzage in uw gegevens. Wanneer blijkt dat gegevens over u niet kloppen heeft u het recht om deze door ons te laten corrigeren of te laten verwijderen. Hierbij kan het voorkomen dat het niet mogelijk is om (volledig) te voldoen aan een verzoek (bijvoorbeeld als uw inzage leidt tot een inbreuk op de privacy van anderen). Mocht u uw gegevens willen inzien, kunt u hierover contact opnemen met uw huisartsenpraktijk.
Klachten
Als u klachten of complimenten heeft over de wijze waarop wij uw gegevens behandelen, neemt u dan contact op met uw huisartsenpraktijk. Mocht u er met ons niet er uitkomen, dan heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.